خانه / درباره علوم شناختی / آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی
آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی
آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی

آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی

وقتی به لیست پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی جهان و به دنبال آن ایران، نگاهی بندازید خبری از رشته‌ی علوم شناختی نیست. بلکه در این لیست شاهد عناوینی مانند MBA، Social Science، game tester و… خواهید بود.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که، پس چرا علوم شناختی بخوانیم؟ آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی چیست؟

برگردید به ۱۰ سال پیش. سپس دوباره نگاهی به عناوین بالا بیندازید. آیا ۱۰ سال پیش موقعیت شغلی و یا حتی رشته تحصیلی تحت عنوان “دانش شبکه های اجتماعی” بود؟ همان طور که می‌دانید پاسخ این پرسش خیر است.

علوم شناختی نیز رشته‌‌ای متعلق به آینده است. شما باید امروز در این رشته تحصصیل کنید تا جزو اولین‌های سال‌های آینده باشید. علوم شناختی در حال حاضر در میانه راه است. عمر این رشته در جهان کم است و هر روز محققان جدیدی به این حوزه ملحق می‌شوند. نکته قابل توجه این است که بخشی از این آینده، آغاز شده و برخی از نشانه‌های آن را نیز در زندگی روزمره امروزی، میتوان مشاهده کرد. از آنجایی که علوم شناختی میان رشته‌ایست تمامی علوم دیگر را میتوان از منظر شناختی بررسی کرد.

قاعده‌ای که در حال حاضر بر دنیای کار حاکم است، خلاقیت و کارآفرینی‌ست. در ایران اغلب فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی بیکار هستند یا در زمینه‌های غیر مرتبط کار می‌کنند. مشکل بدتر بی سوادی فارغ التحصیلان است. شما چه در رشته علوم شناختی و چه در رشته‌های دیگر نیازمند خلاقیت و تخصص هستید. اگر جزو افرادی هستید که صرفا میخواهید چند واحد پاس کنید و بعد از آن یک کار حاضر آماده تحویل بگیرید، علوم شناختی مناسب شما نیست.

ورودی‌های ارشد و دکتری علوم شناختی در ایران، در مقاطع تحصیلی قبلی از رشته‌های مختلفی فارغ التحصیل شده‌اند و بیشتر با هدف ارائه رویکرد شناختی در زمینه کاری گذشته وارد این رشته می‌شوند.

شما هر رشته‌ای را میتوانید از منظر شناختی بررسی کنید.در واقع آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی دست خود شماست.

مهندسی کامپیوتر خوانده اید و به هوش مصنوعی علاقه مندید؟ یکی از مهمترین و جنجالی ترین مباحث در علوم شناختی، طراحی هوش مصنوعی‌ست.

رشته شما مهندسی پزشکی بوده است؟ نه تنها می‌توانید در طراحی تجهیزات نقشه برداری و شناخت مغز فعالیت کنید بلکه میتوانید حسابی در حوزه توابخشی شناختی بدرخشید.

کاردرمانی و پرستاری خوانده اید؟ نوروفیدبک و کلینیک‌های این حوزه در ایران بسیار نوپاست.

به کار پژوهش در بیماری‌های خاص علاقه دارید؟ یکی از کارهای حوزه توانبخشی شناختی کمک به یادگیری و توجه کودکان سندرم دان و بیش فعال و… است.

معمار هستید؟ پروژه ساخت را چطور از منظر شناختی طراحی کنید تا کارفرما بهترین نتیجه را از هدف پروژه دریافت کند؟

طراح گرافیک هستید و به هنر علاقه دارید؟ سفارش‌های تبلیغاتی را چطور طراحی کنید که بالاترین تاثیر را در ذهن مخاطب بگذارد؟

مدیریت کسب و کار خوانده اید؟ هیچ گرایشی مثل علوم شناختی نمیتواند به شما کمک کند که بفهمید مخاطبان شما چطور فکر می کنند.

این لیست را میتوان به تمامی رشته‌ها گسترش داد. شما باید خودتان زمینه کاری را در این رشته پیدا کنید و آن را اجرا کنید. از آنجایی که این رشته در ایران نوپاست زمینه‌های کاری برای آن بسیار بکر و آماده بهره برداریست.  برای مثال در حال حاضر عنوان های شغلی آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی که در ایران اجرایی شده بدین صورت است:

  • پژوهش
  • هوش مصنوعی
  • رباتیک
  • کلینیک‌های مشاوره‌ای با رویکرد شناختی
  • تجهیزات نقشه برداری از مغز و توانبخشی
  • نورومارکتینگ. این حوزه یکی از پر درآمدترین حوزه‌های کاری جهان است. هر جایی که محصول یا خدمتی را ارائه می کند به این دانش احتیاج دارد.
  • حوزه‌های توانبخشی. مراکزی مانند پژوهشکده مغز و شناخت دانشگاه شهید بهشتی به طور اختصاصی بر روی این حوزه فعالیت میکنند.
  • برخی از نهادهای نظامی
Summary
Review Date
Reviewed Item
آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی
Author Rating
۵1star1star1star1star1star

۵۵ نظر

  1. کنکور ارشد علوم شناختی چند ساله تو ایران برگزار میشه؟
    در ضمن شما میدونید رشته علوم اعصاب وزارت علوم و وزارت بهداشت در مقطع دکتری فرقش چیه؟

    • با سلام،
      کنکور علوم شناختی از سال ۹۳ به طور مستقل برگزار میشه.
      این دو رشته در دو کنکور مجزا برگزار می شوند. رویکرد علوم اعصاب وزارت بهداشت بیشتر درمان اختلالات عصبی، علوم اعصاب زیستی و پزشکی نزدیک می شود در حالی که علوم اعصاب شناختی به ارتباط میان کارکردهای شناختی و نوروساینس میپردازد.

  2. سهیل دانش آزاد

    توضیحاتتون کامل و مفید بود. هیچ سایتی نمیتونستم پیدا کنم که انقدر دقیق این چیزا رو توضیج بده. ممنون

  3. سلام خسته نباشید من کارشناس ادبیات و زبان عربی هستم.واسه ارشد میخوام رشته ی علوم شناختی بخونم.ایا از الان شروع کنم موفق میشم.باتشکر

  4. با سلام
    بسیار ممنونم از اطلاعات خوبی که در سایت قرار دادید. ولی خیلی بهتر می شد که مشاوره های رایگان هم قرار میدادید. ولی در هر صورت خیلی خیلی ممنونم

    • گروه علوم شناختی

      با سلام،

      ممنون از اظهار لطف شما. ما تا چند ماه پیش مشاوره رایگان هم داشتیم. ولی خوشبختانه یا متاسفانه انقدر حجم درخواست ها زیاد شد که مستلزم صرف وقت بسیار زیادی شد. اگر کمی تامل کنید متوجه می شوید وقتی روزانه با ده ها درخواست مشاوره مواجه می شوید عملا زمان گذاری رایگان امکان پذیر نیست.

      موفق باشید

  5. سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون
    من فارغ التحصیل ارشد زبانشاسی هستم. رشته شناختی در حوزه زبانشناسی در ایران چه کاربردهایی داره؟
    برای ادامه تحصیل آیا باید آزمون ارشد بدم یا دکترا؟

  6. منم هنر خوندم و به تلفیق هنر و علوم شناختی علاقه مندم

  7. سلام رشته علوم شناختی در تمامی کشور ها مثل ایران فقط در دوره کارشناسی ارشد ارایه میشود؟ یا میشود از مقطع کارشناسی هم وارد این رشته شد؟ ( اگر این امکان هست در کدوم کشور ها و کدوم دانشگاه ها) ممنون از اطلاعات جامع شما.

    • سلام و خسته نباشید…من دانشجوی رشته کاردرمانی هستم ..خواستم بدونم اگر ارشد علوم شناختی وزارت علوم رو شرکت کنم میتونم دکترا نوروساینس وزارت بهداشت رو ادامه بدم یا خیر؟ممنونم

  8. سلام من لیسانس روانشناسی هستم برای ارشد میتونم علوم اعصاب شناختی بخونم؟

  9. سلام
    من کارشناسی فیزیک بودم و ارشد هم فتونیک، ولی الان علاقمو از دست دادم و دنبال سوالای دیگه‌ای هستم. به موضوعات روانشناسی و فلسفی علاقه شدید پیدا کردم ولی نه صرفا رشته‌های مربوط به خودشون. دنبال چیزی هستم که شناختم رو نسبت به انسان از این دو منظر زیاد بکنه. مطالعه دارم، ولی فکر می‌کنم نیاز به درس و استاد هست که تخصصی پیش برم. یکی از دوستان رشته‌ی علوم شناختی رو بهم پیشنهاد داده. خواستم ببینم این رشته چقدر بهم کمک می‌کنه.
    ممنون

    • با عرض سلام،

      توصیه میکنیم بیشتر و عمیق تر در مورد علوم شناختی تحقیق کنید. علوم شناختی میتواند حلقه گمشده شده باشد به شرطی که با دانش واقعی به سمتش برید. کتاب روانشناسی شناختی استرانبرگ و یا علوم شناختی فردنبرگ رو مطالعه کنید.

    • پیشنهاد میکنم وویسهای دکتر هلاکویی و سخنرانی های تد رو چه از یوتیوب یا گوگل ببینید..

  10. سلام در خصوص سوالات روز مصاحبه این رشته راهنمایی میخوام

  11. سلام. وقت بخیر. منابع ارشد این رشته رو از کجا میتونم بدست بیارم؟

  12. سلام وقت بخیر
    من برنامه وب هستم برنامه نویسی ویندوز و.. هم کار کردم و به چندین زبان مختلف مسلط هستم و تو این زمینه بطور تخصصی کار میکنم . دانشجوی مقطع کاردانی بودم و ترک تحصیل کردم و علاقه شدید از همون اوایل به BCI WBE – اپلود مغز – ارتباط مغز و کامپیوتر داشتم قبل از این موارد هم در رابطه با زیر شاخه های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق و … تحقیق میکردم . طبق تحقیقات من بترتیب شاخه هایی که پیش میره در زمینه نقشه برداری و اپلود مغز ابتدا رشته توانبخشی مقطع کارشناسی ارشد بعد علوم اعصاب شناختی و سپس علوم اعصاب شناختی محاسباتی رو این زمینه کار میکنند. من متاسفانه وقت و فرصت این رو ندارم چندین سال طی کنم تازه برسم کارشناسی ارشد که ابتدای علوم شناختی رو یاد بگیرم. میخوام بصورت فردی و تخصصی و عملی وارد این مبحث بشم. میخواستم اگر امکانش هست یه راهنمایی مفید و واقعا جامع و خوبی به بنده بکنید. ممنون میشم. از کتاب هایی که داخل سایت قرار دادید هم ممنونم کدوم موارد بخونم بدرد بنده میخوره ؟ نمیخوام درگیر مباحث تئوریک بشم … کاملا عملی …

  13. با سلام
    من کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی هستم و از اون جهت به علوم شناختی علاقمند شدم که کاربرد در روانشناسی و آموزش و پرورش داره.

    به نظرم رسید در زمینه روانشناسی شناختی ادامه تحصیل بدم

    اما مسئله ای که هست ابهام در مورد آینده شغلی این رشته هست چون من متأهل و دارای فرزند هستم قطعا مسئله درآمد خیلی برام مهمه .

    میخواستم بدونم غیر از تدریس و تحقیق چه زمینه شغلی دیگه در این زمینه میتونه وجود داشته باشه که آدم بتونه روش حساب کنه و وارد این عرصه بشه .

    تشکر

    • گروه علوم شناختی

      با عرض سلام،

      پاسخ به سوال شما مشکل است. متاسفانه با توجه به شرایط فعلی کشور اصلا نمی توان برای هفته آینده برنامه ریزی کرد چه برسد به چند سال آینده! ولی یک موضوع را می توان عنوان کرد که کارکردن در این رشته نیاز به فضاسازی دارد. در واقع شما بعد از این رشته پوزیشنی که در آن استخدام شوید به طور رسمی ندارید (حداقل من نمیشناسم) ولی به شدت به علت ماهیت این رشته می توانید در تمامی فیلدها برای خودتان فضا سازی کنید. این کار کمی نیاز به تلاش مضاعف و نگاه متفاوت به شغل دارد. البته تاکید میکنم این نظر بنده است.

  14. با سلام خدمت شما
    سوال بنده از شما بزرگواران این است برای تحصیل در مقطع ارشد و سپس دکتری رشته ی علوم شناختی بهتر است چه رشته آیی را در کارشناسی بخوانیم تا از نزدیکی بیشتری با درس ها و مطالب مقطع ارشد و…. برخوردار باشیم
    ممنونم اگر بتونید جوابم رو زودتر ارسال کنید و اگر هزینه آییم بابت این مشاوره نیاز باشد تقدیم میکنم۰۹۱۱۲۲۴۵۵۲۶

    • گروه علوم شناختی

      با عرض سلام،

      از هر رشته ای در مقطع کارشناسی می توان به این رشته ورود کرد. چون علوم شناختی یک رشته میان رشته ای است. بستگی دارد شما چه علاقه ای دارید و چه رویکردی را دنبال می کنید. جهت اطلاعات بیشتر به ایمیل irancognitivescience@gmail.com سوال خود را ایمیل کنید.

  15. سلام
    من کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه هستم. در ضمن به شناخت و مطالعه در مورد کارکرد مغز علاقه مندم. لطفا بفرمایید آیا تحصیل در مقطع دکترای علوم اعصاب شناختی برای حوزه ی کاری من مفید است؟ چگونه؟

  16. سلام…رشته ی علوم شناختی جزو رشته های شناور هست درسته؟ ینی میتونم در کنار رشته ی اصلی مثلا اگر روان شناسی باشه، رشته علوم شنلختی رو هم برای ثبت نام در کنکور بزنم؟

  17. باسلام علوم اعصاب وزارت بهداشت بهتر است یا وزارت علوم،من جزء رشته های توانبخشی هستم ممنون میشم کمک بفرمایید

  18. سلام و خسته نباشید…من دانشجوی رشته پرستاری هستم ..خواستم بدونم اگر ارشد علوم شناختی وزارت علوم رو شرکت کنم میتونم دکترا نوروساینس وزارت بهداشت رو ادامه بدم یا خیر؟ممنونم

  19. سلام و عرض ادب و احترام
    من کارشناس ارشد حقوق هستم و ۱۰ سال هست که وکیل دادگستری هستم ول یبه مدت ۴ سال هست که علاقه خاصی به شناخت انسان پیدا کردم و سروع به مطالعه گسترده در خصوص انسان حهان هستی و قوانین جذب شدم خوب تغییرات شگفت انگیزی در زندگیم ایجاد شد اکنون علی رغم اینکه در کار وکالت الحمدالله پیشرفت های خیلی زیادی نمودم ولی نمیخواهم دکترای حقوق بگیرم بلکه دوست دارم در زمینه مطالعات شخصی که در عرض این چهار سال داشتم وارد تحصیلات دانشگاهی بشوم زیرا من در حال تحقیق در خصوص رابطه ذهن با سرنوشت هستم حالا سوالم این هست با توجه به اینکه من رشته ام انسانی و حقوق بوده ایا میتوانم در این رشته در مقطع دکترا تحصیل کنم و اینکه با توجه به اینکه من امار و علوم اعصاب نخوندم ایا میتوانم با یک سال مطالعه در این خصوص موفق بشوم خواهش میکنم کمک کنید

    • گروه علوم شناختی

      با عرض سلام،

      بله، در کنکور می توانید موفق شوید. ولی در نظر داشته باشید که قبولی دکتری شامل دو مرحله کنکور و مصاحبه است. سابقه شما و انگیزه های شما در مورد علوم شناختی باید به گونه ای باشد که در مصاحبه پذیرش دکتری پذیرفته شوید.

  20. سلام ،واقعا ممنون از سایت کاملتون ؛
    من فوق لیسانس روانشناسی بالینی دارم،میخاستم راهنماییم کنین ک phd اعصاب وزارت بهداشت با علوم شناختی وزارت علوم دقیقا فرقشون چی هست و نو کاری ک میکنن در این دو رشته چه تفاوتایی دارن؟ و بازار کار کدوم یک تامین شده تر هست در کشور ما؟
    با تشکر ویژه ازتون 🙏🏻

  21. با سلام، وقت بخیر
    من فارغ التحصیل ارشد مهندسی پزشکی هستم و تصمیم دارم برای دکترا علوم اعصاب امتحان بدم… منتها کمی در مورد گرایشی که بیشتر به بک‌گراند تحصیلی من بخوره تردید دارم.. اگر امکان داره تفاوتهاشونو بفرمایید و اینکه برای دریافت منابع آزمون دکترا چه کمکی میتونین به بنده بکنین؟ متشکرم

  22. سلام
    وقت بخیر
    من چطوری میتونم اطلاعاتی در مورد دکترای این رشته به دست بیارم؟هم در مورد گرایش های دکترا و هم منابع کنکور دکترا.
    یکم واسم عجیب بود که تو سایت هیچ توضیحی در مورد دکترای این رشته داده نشده!

  23. سلام
    وقت بخیر
    من کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی خوندم و الان کنکور ارشد علوم شناختی شرکت کردم
    بنظر شما بعد ارشد بخوام دکتری علوم اعصاب بخونم خوبه ؟ بنظر شما چطوری میتونم ادامه بدم که آینده خوبی از نظر بازار کار هم داشته باشه ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  24. سلام و عرض ادب امیدوارم حالتون خوب باشه.
    میخواستم راهنمایی بفرمایید برای درک خطاهای شناختی و نحوه تصمیم گیری انسان در زمان خرید محصولات چه منابعی را میتونم مطالعه کنم.
    نیاز به منابعی دارم که درک کنم چه کاری انجام دهیم یا چه چیزی بگوییم یا چه چیزی بنویسیم و … که از نظر روانی بر مغز بهترین تاثیر را برای خرید بگذارد. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    کتاب هایی مثل نابخردی های پیش بینی پذیر از آقای دن آریلی، تفکر سریع و کند از دنیل کانمن و کتاب هایی از این قبیل هم مطالعه کردم اما به دنبال کتب علمی با دلیل و سند می گردم. ممنون

  25. سلام. برای ادامه تحصیل در خارج از کشور با مدرک فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای (دونفر هستیم) باید از فوق لیسانس دوباره خوند یا میشه مستقیما دکتری خوند؟ (چون برای خیلی از رشته ها در ایران حتا باید ارشد و دکتری یکی باشن)؟ و اینکه چه کشورهایی رو پیشنهاد میکنید برا ادامه تحصیل

  26. سلام من ارشد فیزیک هستم و چند وقتی هست علاقه شدیدی به کوانتوم مغز پیدا کردم بعد از پرس و جو متوجه شدم در این زمینه در ایران مطالعه ای نشده یا اگر هم شده اطلاعاتی ندارم …علاقه اصلی من فهم رابطه ی مغز و ذهن و علم فیزیک هست بعد از آشنایی با سایت شما به علوم شناختی هم علاقه مند شدم
    به نظر شما علوم شناختی میتونه کمکی به من بکنه؟و دوم اینکه برای ارشد یا دکترای این رشته خودم را آماده کنم بهتر است؟

  27. سلام من رشته ی عمران هستم و میخوام ارشدم رو توی رشته علوم شناختی ادامه بدم میخوان برای دکتری توی این رشته از دانشگاه های استرالیا بورسیه بگیرم ایا به نظرتون نامرتبط بودن رشته ی لیسانس و فوق لیسانس مشکل ایجاد نمیکنه؟

  28. سلام من ارشد پرستاری از علوم پزشکی اصفهان هستم لاین تخصصیم هم نورو کاگنیتیو هست ، میخواستم ببینم میتونم قبول شم تو دکتری علوم اعصاب شناختی ؟؟ و دوما اینکه وزارت بهداشت میتونم قبول شم ؟

  29. سلام من لیسانس اولم مهندسی فناوری اطلاعات بود به مبحث هوش مصنوعی علاقمند بودم ولی علاقه به اندازه ای نبود که ارشد بخونم ارشد MBA قبول شدم اما نرفتم و لیسانس روانشناسی شروع کردم به شدت هم عاشق روانشناسی هستم ترم اخر کارشناسی هستم .خواستم بپرسم اگر من بخوام هر دوتا رشته ام به کار ببرم روانشناسی شناختی میتونه این کارو برام انجام بده؟

  30. سلام من ارشد روانشناسی عمومی خوندم پایان نامم در حیطه علوم شناختیه میتونم دکترا علوم اعصاب ادامه بدم؟

  31. سلام
    ببخشید علوم شناختی همون نوروساینس یا تفاوت داره
    واینکه پیش نیاز یادگیری کارکرد مغز و علوم اعصاب چیه ؟مثلا باید شیمی و زیست بلد باشیم یا بدون پیش نیاز شیمی میشه کتابهاش فهمید

  32. سلام متشکرم از مطالب مفیدتون من کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی هستم میخوام امسال دکتری علوم شناختی کنکور شرکت کنم در دفترچه کد۲۱۵۰ دیدم که این رشته رادرزیر گروه این رشته گذاشته لطفا منو راهنمایی کنید که چه منابعی را باید بخوانم وچه شهر هایی. ر مقطع دکتری این رشته را داره ممنون

  33. سلام. من کارشناسیم علوم ۀزمایشگاهیه. ارشدم بیوتکنولوژی پزشکی. امکانش هست برای پی اچ دی نوروساینس بهداشت بخونم یا باید حتما یه ارشد تو روان شناسی شناختی بخونم؟

  34. سلام. من کارشناسیم علوم ۀزمایشگاهیه. ارشدم بیوتکنولوژی پزشکی. امکانش هست برای پی اچ دی نوروساینس بهداشت بخونم یا باید حتما یه ارشد تو روان شناسی شناختی بخونم؟

  35. سلام
    ممکنه یک مقاله در مورد مقایسه درامد علوم شناختی ها (در همه گرایش های روانشناسی) و مقایسه درامدشون با سایر رشته ها در خارج از کشور (منابع داخلی خیلی محدود و غیر بالغ هستند) کار کنید تا آینده ی این رشته برامون روشن تر بشه؟
    ممنونم

  36. سلام
    من کارشناسی و ارشد رو مشاوره و راهنمایی خوندم می‌خوام برای دکترا رشته ی توانبخش شناختی بخونم نمی‌دونم کدوم گرایش رو باید برم
    مرسی از لطفتون 🙏

  37. سلام.وقت بخیر.کنکور مجزای علوم شناختی چه تفاوتهایی با گرایش علوم شناختی در کنکور روانشناسی دارد؟

  38. سلام اگر دکتری رشته علوم شناختی گرایش مغز وشناخت را در وزارت علوم قبول بشم آیا می‌توان در وزارت بهداشت کار کرد یعنی میشه ربط بدهیم یا بیمارستان

  39. سلام عزیزم من درباره ارشد شما سوال داشتم ارشد بیوتکنولوژی چطوریه؟ اگر دکتری بگیریم آینده کاریش خوبه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Creative Commons License
All content by IranCognitiveScience is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at Iran Cognitive Science Group.
Permissions beyond the scope of this license may be available at irancognitivescience.com.