خانه / اخبار علمی / یادگیری فیزیک نواحی جدیدی از مغز را فعال میکند
یادگيری فيزيک نواحی جديدی از مغز را فعال ميكند
یادگيری فيزيک نواحی جديدی از مغز را فعال ميكند

یادگیری فیزیک نواحی جدیدی از مغز را فعال میکند

یادگیری فیزیک نواحی جدیدی از مغز را فعال میکند. مطالعه ای جدید نشان داده که نواحی خاصی از مغز در هنگام مطالعه فیزیک فعال می شوند که در هنگام مطالعه سایر علوم غیرفعال اند. با استفاده از functional MRI دانشمندان سعی کردند که جریان خون مناطقی از مغز را که قبل و بعد از مطالعه فیزیک‌ فعال می شوند، نقشه یابی کنند. دکتر Erik Brewe، نوروساینتیست، می گوید فرایند های نوروبیولوژیکی سنگ بنای یادگیری، پیچیده می باشند و همیشه معادل آن چیزی نیستند که ما به معنای یادگیری می شناسیم. او بدین منطور مطالعه ای را به شکل زیر انجام داد.

بیش از ۵۰ نفر داوطلب در مطالعه شرکت کردند. به این افراد با متود modeling instruction فیزیک تدریس شد. طبق این متود دانش آموزان در فرایند یادگیری نقشی فعال ایفا می کنند. قبل و بعد از یادگیری فیزیک، دانش آموزان به یک سری آزمون پاسخ دادند که طی هر بار توسط fMRI تصویربرداری از مغز آن ها انجام شد. در تصاویر قبل از تدریس، مناطق مرتبط با توجه، حافظه و حل مسئله درگیر بودند(lateral prefrontal cortex و parietal cortex که گاه شبکه ی اجرایی مغز نیز خوانده می شوند). هم چنین ناحیه ی dorsal lateral prefrontal cortex در این فرایند تحریکاتی از خود نشان داد. طبق گفته Brewe این قضیه حاکی از آن است که برخلاف آن چه عموم مردم فکر می کنند، یادگیری فیزیک یک فرایند تصوری است.

در نهایت مقایسه تصویرهای قبل و بعد از تدریس فیزیک، فعالیت prefrontal cortex را،که در ارتباط با امر یادگیری است، نشان داد. هم چنین ناحیه ی دیگری از مغز به نام posterior cingulate cortexکه در ارتباط با حافظه ی اپیزودیک و افکار self-refrential بود فعال شد.

دکتر Brewe در پاسخ به این سوال که چرا مطالعه بر روی درس فیزیک انجام شد؟ خاطر نشان کرد، “مطالعه هایی در مورد شبکه های مغزی درگیر در فرایند یادگیری و خواندن ریاضی انجام شده بود، با این حال روش mental modeling تاکنون در مورد فیزیک اجرا نشده بود. فیزیک به دو علت فضای خوبی برای چنین مطالعاتی است. اولا با چیزهایی در ارتباط است که مردم تماس مستقیم با آن ها دارند و ثانیا فیزیک بر اساس قواعد است و این خود فهم راه هایی را که بدن چگونه کار می کند، تضمین می کند”.

دکتر Brewe در ادامه گفت: من تمایل خاصی به ادامه کار روی تحریکات ذهنی در فیزیک دارم و معتقدم این مطالعات راه را برای گشودن تحقیقات جدید هموار می کند.

منبع: https://www.technologynetworks.com/neuroscience/news/new-areas-of-the-brain-become-active-after-students-learn-physics-304386

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Creative Commons License
All content by IranCognitiveScience is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at Iran Cognitive Science Group.
Permissions beyond the scope of this license may be available at irancognitivescience.com.