خانه / اخبار علمی / به سروصدای درون مغزتان توجه کنید

به سروصدای درون مغزتان توجه کنید

نگاهی به فنجان مورد علاقه خود بیندازید؛ احتمالا مثل همیشه به نظر میرسد اما نورون های شما چنین فکری نمیکنند! نورون ها در پاسخ به یک محرک بینایی به روش های متفاوتی پاسخ می دهند .

محققان دانشکده پزشکی بیلور تحقیقاتی در زمینه اهمیت این تفاوت و اینکه بخش هایی از این تفاوت مربوط به تغییر در تمرکز فرد است یا نه انجام داده اند

دکتر جورج دنفیلد میگوید : برای مثال فعالیت نورون ها هنگامی که با ایده نوشیدن قوه یا با فکر کردن به کاری که در آن زمان قهوه میخورید متفاوت است البته هنوز اطلاعات کاملی در دسترس نیست . یکی از این فرضیه ها این است که مغز به نوعی شلوغ است و راه های تصادفی گوناگونی برای نورون ها جهت پاسخ دهی وجود دارد .

دنفیلد و همکارش در مطالعه ای اخیر دریافته اند که این تفاوت فقط به خاطر شلوغی مغز نیست بلکه می تواند به دلیل نوسانات در پیام های داخلی ایجاد شده مثل تمرکز باشد در نتیجه هر چه میزان توجه فردی پراکنده تر باشد نورون ها نیز متفاوت تر پاسخ خواهند داد .

این مطالعه بر روی پریمات های غیر انسانی صورت گرفت که برای انجام وظائف ساده تربیت یافته اند . آنها به یک مانیتور که دو الگوی متفاوت را در میدان دید محیطی شان نشان میدهد خیره میشدند و به یک الگو یا هر دوی انها توجه میکردند . این کار جهت مقایسه مغز تک کاره با چند کاره است .

الگو ها به صورت تصادفی تغییر میکردند اما میمون ها آموزش دیده اند تا الگوی مشخصی را پیدا کنند

وقتی آن تصویر را پیدا میکردند چشمانشان را به آن سمت حرکت میدادن که این کارشان همزمان با فعالیت های مغزی توسط محققان ثبت میشد.

دنفیلد بیان میکند این تفاوت در فعالیت نورونوها علاوه بر شلوغی حاکی از تغییرات مهمی در مغز است که مربوط به رفتار فرد می باشد مثل تغییر میزان توجه فرد

مدل های اماری روزی میتوانند تغییرات تمرکز فرد را نمایش دهند که در موضوعات نورولوژیکی مثل اوتیسم یا اختلال کمبود تمرکز کمک های شایانی خواهد کرد.

https://m.medicalxpress.com/news/2018-08-attention-noise-brain.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Creative Commons License
All content by IranCognitiveScience is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at Iran Cognitive Science Group.
Permissions beyond the scope of this license may be available at irancognitivescience.com.